Svenska Sailor Moon
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sociala regler

3 posters

Gå ner

Sociala regler Empty Sociala regler

Inlägg av Adrias ons jan 21, 2009 3:22 am

Hej alla glada moonis

Jag är en kille som har ett litet problem nämligen att jag är socialt klumpig och undrar om ni kan hjälpa mig med tips och så. Jag har lärt mig på mina misstag och upptäckte att det var uppskattat på uppcon. Och jag träfade några väldig trevliga sailor moon fans och har bland annat fått deras msn och hoppas att jag kan bli bra kompisar med dom. Det finns en likande tråd som jag skrev på uppcons forum där jag fick en del råd om hur man skulle bete sig på konvent. Så till dom som möjligen skrev i den tråden som är på det här forumet och till alla andra som skev TACK SÅ MYCKET DOM TIPSEN KOM VERKLIGEN TILL GODO. Men nu undra jag hur man ska bete sig förutom på konvent

Jag har två saker som jag arbeta på och undra om det finns några tips eller mer officiella regler

Nummer 1
jag har en lät version av autism detta bla pga att jag blev mobbad från åk 1-9 och åk 1 på gymnasiet ända tills jag bytte gymnasium. Detta är på några sätt ingen ursäkt för dåligt beteende men en förklaring till varför jag lätt kan vara ett socialt ufo många gånger. Jag har heller aldrig velat blir särr behandlad pga av det. Så jag säger oftast inte det till personer som jag inte känner och inte heller till alla som jag känner. Jag har blivit bättre och bättre med åren med det här och i vissa av mina sällskaps kretsar så har jag märkt en bättre attityd mot mig. Det som jag ser som ett dubbel eggat svärd är om jag ska berätta att man har det här problemet. Nu finns det ingen direkt risk för mobbning längre som det gjorde när jag gick i skollan. Problemet som jag grubblar över är att å ena sidan så om jag berätta om mina problem så kan folk få en förståelse om jag gör något dumt och förstår varför jag många gånger kan vara socialt klumpig och ha enklare att förstå och acceptera det. Trots alt alla kan ju ha haft en kämpig skolgång/uppväxt och tyvär än så länge ha några dåliga gener. Fast å andra sidan så kan jag riskera särr behandling och social utfrysning då dom inte vill ha en person som gör att dom måste tänka på hur dom agera ibland. Även som det i bland går att lösa på många föreningar bland annat. Autism gör ochså att jag inte kan läsa av känslor lika bra som andra eller att förstå sociala situationer. Så som vilka skämt som är lämplig när och var och hur

Nummer 2
Min vänskaps krets har varit begränsad vilket har med fört att jag tyvärr i prencip aldrig på någon större basis har umgåtts med tjejer i mina vänskaps kretsar och det lilla jag har gjort har get mig en grav missuppfattning som jag har fått arbeta med och förbättra. Jag undra vad ska man tänka på socialt som kille om man umgås med tjejer ska man låta er gå före i kön håla upp dörren åt er jag tro personligen inte på dom två alternativen men fråga man inget får man ingenting veta. Vilka typ av skämt är lämpliga när tjejer är i närheten vilken typ av samtal osv är det något man ska lämna ute. Och hur tar man reda på vad som är okej från tjej till tjej eller grupp till grupp. Jag har inte en grov missuppfattning längre i den utsträckningen som jag ett tag hade. Finns det några tjejer på forumet som kan hjälpa mig

Sen undra jag om ut tryck vad menas med stallka någon och vad är allmänt irriterande på msn hur viktigt är det har man har en riktig frys osv. Hur viktigt är de att rak ort skägg stub som kille och inte ha några finnar porer osv. Skulle vara intresserad av att hör vad tjejer har för åsikter om det. Med kläd still osv

Jag är intresserad av att lära mig om ni har något tips eller något att säga efter som det skulle öka min social kompetens och hjälpa mig att var trevlig mot andra utan att klanta mig så mycket. Jag umgårs mest med olika grupper av fans och vad jag skulle kalla för mördar och greks men. sailor moon fans star trek fans rollspelare mm är menisker också

Jag hopas att detta inte är någon dum tråd

Adrias
Pink Sugar Heart Attack
Pink Sugar Heart Attack

Antal inlägg : 7
Age : 36
Registration date : 08-06-22

Till överst på sidan Gå ner

Sociala regler Empty Sv: Sociala regler

Inlägg av Meli ons jan 21, 2009 10:22 am

Jag kan väl börja med att säga att jag absolut inte är någon expert. Jag har en lätt form av social fobi, och telefonskräck och är en person som ofta fantiserar ihop hur jag på olika sätt kan göra fel i en situation.
Min personliga erfarenhet av att drömma ihop dessa "worst case senarios" är att de aldrig går i uppfyllelse. Oftast är folk inte så griniga eller oförskämda som jag tror. Det är starten som är jobbig, men sen är det bara att rulla igång. Jag har alltid varit en person som vill bli omtyckt, samtidigt som jag håller hårt i att jag vill vara mig själv och den jag är.

Mitt tips till dig är: Var dig själv annars finns det ingen som du. Saker och ting är inte tuffare än vad man gör dem till. Du tjänar oerhört mycket på att aggera som om du inte är nervös inför något och bara köra på. Alla blir vi ju nervösa ibland (jag själv väldigt ofta). Du behöver heller inte be om ursäckt hela tiden. jag läste ditt andra inlägg oxå i favo-karraktärtråden, och du skrev verkligen inte ett jobbigt inlägg. Du måste sträcka mer på dig och vara stolt över dig själv.

När det gäller vilka skämt som är lämpliga när tjejer är i närheten, kan jag förstås att du tycker det är svårt å veta. Tjejer har ju lika olika sinna för humor som vem som hellst. Jag själv tillexempel är mycket för ordvitsar och har en torr, sarkastisk humor. Men jag drar bara de grövsta skämten med mina absolut närmaste vänner...
Jag sommarjobbade en gång på en arbetsplats där jag var enda tjejen i sällskapet. Killarna drog ofta sexskämt och liknande, men jag personligen ansåg det inte jobbigt, utan det slutade med att jag började med samma sak.

Nu kan det ju vara så att jag är fel typ av tjej för att ge några bra råd, eftersom jag alltid varit en pojk-flicka, men jag anser att vi tål rätt mycket. Det viktiga är nog ditt första intryck, och där ska du nog sikta på att hålla huvudet högt och le.

Jag hoppas någon annan kan komma med fler råd till dig.
Ha det så bra!
Meli
Meli
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 212
Age : 37
Ort : Malmö
Registration date : 08-03-12

Till överst på sidan Gå ner

Sociala regler Empty Sv: Sociala regler

Inlägg av emmystar ons mar 04, 2009 2:25 am

Du är inte ensam om att ha autism, till och med jag har det. Och det är inte lätt; så jag känner igen mig i dig på det viset.
Ibland kan jag väldigt lätt missuppfatta folk, och jag blir till och med arg på småsaker.
Jag har också svårt att förstå varför folk blir ledsna bara för att jag säger en sak.
Men jag har ett tips som gör livet lättare: Tänk positivt! Att tänka negativt gör så att man blir ännu ledsnare.

Jag ska också nämna att jag är hemkär; jag älskar min familj och är stolt över mig själv. Det är alltid bra att ha stöd från vänner, familj, och kanske en annan vuxen som står dig nära!

emmystar
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 173
Age : 36
Ort : Värnamo
Registration date : 08-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Sociala regler Empty Sv: Sociala regler

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet