Svenska Sailor Moon
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

+2
Alexander
Any_95
6 posters

Gå ner

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no? Empty Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

Inlägg av Any_95 tis mar 10, 2009 6:04 pm

Hej.
Jag undrar om det är någon mer än jag här som upptäckt att alla Sailor hjältinnornas efternamn slutar på no eller visste alla redan det? :O
Har det någon mening eller blev det bara så?
Any_95
Any_95
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 120
Age : 28
Ort : Skellefteå
Registration date : 08-12-21

Till överst på sidan Gå ner

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no? Empty Sv: Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

Inlägg av Alexander tis mar 10, 2009 9:16 pm

Inte de yttre soldaternas namn. Tongue
Men iaf, det är för att "no" betyder "av", deras namn har ju en betydelse på japanska. ^^
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no? Empty Sv: Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

Inlägg av Any_95 ons mar 11, 2009 12:30 am

Jo jag menade de innre soldaterna. tACK för svaret. Nu kom jag på att Ami´s namn typ betyder vän av vatten eller nått sånt.
Any_95
Any_95
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 120
Age : 28
Ort : Skellefteå
Registration date : 08-12-21

Till överst på sidan Gå ner

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no? Empty Sv: Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

Inlägg av Meli ons mar 11, 2009 10:02 am

men alla har ju åtminstone samma avslutande ljud ;-P
Haruka Tenoh
Michiru Kaioh
Setsuna Meioh
Hotaru Tomoe
Meli
Meli
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 212
Age : 37
Ort : Malmö
Registration date : 08-03-12

Till överst på sidan Gå ner

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no? Empty Sv: Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

Inlägg av TheSailorBoy tis apr 28, 2009 8:55 pm

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, men nu när du säger det så...

TheSailorBoy
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 127
Age : 27
Registration date : 08-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no? Empty Sv: Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

Inlägg av Meli tor maj 28, 2009 5:09 pm

Ja med lite tänjande på gränserna kan man komma fram till vad som helst ;-)
Meli
Meli
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 212
Age : 37
Ort : Malmö
Registration date : 08-03-12

Till överst på sidan Gå ner

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no? Empty Sv: Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

Inlägg av antizio tor maj 28, 2009 11:53 pm

Med min begränsade kännedom om japanska språket kan jag säga följande om namnen.
月野うさぎ (Tsukino Usagi)
月 (tsuki)=Måne
野 (no)=Fält
うさぎ (usagi)=Kanin
Så egentligen skulle Usagis namn betyda Månfält Kanin
Naoko har istället gjort en liten ordlek för の (no), en partikel som indikerar ägande ex 私のペン(watashi no pen)=min penna, som ni ser skrivs の (no) och 野 (no) på olika sätt. Eftersom detta är en ordlek, ser ni att båda tecknen (kan) uttalas på samma sätt, och det får effekten att 野 (no) används som partikeln の (no) och därför får Usagis namn betydelsen "Månens Kanin" (eller Kanin av Månen)
Kollar man bara på de inre hjältinnornas namn på japanska ser man samma trend.
水野 亜美 (Mizuno Ami)
火野 レイ (Hino Rei)
木野 まこと Kino Makoto)
愛野 美奈子 (Aino Minako)
Alla efternamnen slutar på 野 (no) men används som ett の (no).

Tittar man på yttre sailor soldaterna är det inte riktigt samma sak
天王 はるか (Tenou Haruka)
冥王 せつな (Meiou Setsuna)
海王 みちる (Kaiou Michiru)
土萠 ほたる (Tomoe Hotaru)
王 (Ou) förekommer i Harukas, Setsunas och Michirus namn, men inte i Hotarus namn, så mycket mer kan jag inte säga tyvärr.

Detta är nog den bästa förklaringen jag kan ge, eftersom min kunskaper i japanska är begränsade, och jag vet inte hur bra förklaringen är, du får gärna fråga om du tycker att något verkar luddigt eller om jag ska förklara mer (eller ifall du inte kan läsa de japanska tecknen).
antizio
antizio
Pink Sugar Heart Attack
Pink Sugar Heart Attack

Antal inlägg : 6
Age : 32
Ort : Göteborg
Registration date : 08-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no? Empty Sv: Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

Inlägg av Meli fre maj 29, 2009 11:28 am

Dina kunskaper i japanska är bra mycket bättre än mina iallafall ;-)
Tackar för inlägget
Meli
Meli
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 212
Age : 37
Ort : Malmö
Registration date : 08-03-12

Till överst på sidan Gå ner

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no? Empty Sv: Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

Inlägg av emmystar lör jul 04, 2009 8:15 pm

Det var ju riktig bra förklaring! ^^
Tack för informationen, den kan jag ha nytta av i framtiden! ^^

emmystar
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 173
Age : 36
Ort : Värnamo
Registration date : 08-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no? Empty Sv: Någon mer än jag som upptäckt att alla Sailor hjältinnors efternamn slutar på no?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet