Svenska Sailor Moon
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vhs till Dvd

5 posters

Gå ner

Vhs till Dvd Empty Vhs till Dvd

Inlägg av theking mån aug 04, 2008 1:03 am

Jo när jag spelar min VHS-Sailor moon på tv:n så är dt bra kvalit'e men när jag för över dem till dvd och kollar på datorn så blir dt sämmre kvalit'e liksom ibland kan det avra ränder då jag kollar på datorn. Någon som vet varför?

theking
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 71
Age : 31
Registration date : 08-03-23

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander mån aug 04, 2008 4:32 pm

Hmm, det blir så varje gång man spela upp .vob-filer vet jag. tror att det har att göra med progressive och interlaced, Sätter man i vilken DVD som helst i datorn, blir det ränder. Iaf för mig. Smile
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander ons aug 06, 2008 1:06 am

Nu när jag läst på saken en aning så vet jag bättre. Smile När du för över VHS till datorn blir filen interlaced. Du måste alltså ta de-interlace på videon. Det går att göra med VirtualDubMod bl.a så att alla linjer "smälter" samman. Smile
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Bennybär fre aug 08, 2008 10:24 pm

ursäkta att det inte tillhör ämnet men dubbelpostade inte du (förlåt om jag gör nåt fel när jag säger det men jag bara tänkte på det)
Bennybär
Bennybär
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 110
Age : 26
Registration date : 08-03-14

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander fre aug 08, 2008 11:31 pm

Visst gjorde jag det. Tongue
Men eftersom det var två dagar innan jag skrev i ämnet och troligtvis hade theking redan läst det inlägget. Därför skrev jag ett nytt så att det syns att ämnet har blivit uppdaterat. Smile
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Cherazor lör aug 09, 2008 11:26 am

Benny har visst inte lärt sig den oskrivna 24-timmars regeln än. Tongue
Cherazor
Cherazor
Galaxia
Galaxia

Antal inlägg : 297
Age : 35
Registration date : 08-02-21

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av theking sön aug 10, 2008 1:28 am

får jag abra fråga, vad gör det om man dubbelpostar? Tongue

theking
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 71
Age : 31
Registration date : 08-03-23

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander sön aug 10, 2008 11:38 am

Det gör väl inte SÅ mycket nån enstaka gång om man inte vet om det, men om man gör det hela tiden blir man varnad. Wink
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Cherazor sön aug 10, 2008 1:59 pm

Det är egentligen ingenting "farligt", det är mer det att det stör flytet och att det är irriterande med inlägg ifrån samma person inom korta tidsperioder. Har man ny information, eller kommer på nåt man glömt att skriva, så går det att redigera sitt inlägg, förutsatt att man kommer på informationen inom rimlig tid (därav den oskrivna 24-timmars regeln) och då är det ganska onödigt att skriva ett helt nytt inlägg. Tongue
Cherazor
Cherazor
Galaxia
Galaxia

Antal inlägg : 297
Age : 35
Registration date : 08-02-21

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Lance_89 sön aug 10, 2008 2:10 pm

Intressant diskussion det här. Har funderat ett tag på att överföra en del av mina bästa VHS filmer/avsnitt till datorn och sedan eventuellt bränna över dem på dVD skivor med menyer o.s.v.

Problemet är att jag är nybörjare inom området och saknar verktygen (viktigast). Har t.ex. varken TV-kort till datorn, S-video utgång från videon för att koppla till USB-video converters, eller inspelningsbar DVD-spelare.

Har bl.a. funderat på att föra över "Legenden om Skattkammarön", "Montana Jones", "Darkwing duck", "Sailor Moon" m.fl.

Söker även ett vettigt editor-program för DVD-skivor, där man kan fixa snygga DVD-menyer och enklare animationer, men har inte hittat något bra hittills Undecided

Jag har förövrigt skickat PM till dig Alexander men du har inte svarat. Jag vet inte om det är något fel på PM funktionen, för att meddelandena finns endast i utkorgen, inte i "skickat"?
Lance_89
Lance_89
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 32
Age : 35
Ort : Umeå
Registration date : 08-08-09

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander sön aug 10, 2008 4:29 pm

Lance_89: Jag köpte faktiskt precis en videoöverförare förra veckan och den funkar galant. Jag köpte en Pinnacle Dazzle DVC 100 som är så lätt den kan bli. Smile

Jag skapade en ny Youtube-channel för några dagar sen och laddade upp ett svenskt Peter Pan no Bôken som jag förde över från VHS och ett Totally Spies-avsnitt jag testade att föra över från digitalbox (jag hade dock fel inställningar på den sistnämnda så bilden blev mycket mörkare än vad den skulle.
Här är länken: Svenskdubbat

Jag har helt missat ditt PM, jag ber om ursäkt. Jag ska svara på det genast. Smile
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Cherazor sön aug 10, 2008 4:36 pm

Jag har förövrigt skickat PM till dig Alexander men du har inte svarat. Jag vet inte om det är något fel på PM funktionen, för att meddelandena finns endast i utkorgen, inte i "skickat"?

Ligger meddelanden i utkorgen så har de inte blivit skickade (jag dubbelkollade nyss min egna PM-korg för att vara säker). Prova skicka dem igen, det kan ha varit nåt tillfälligt fel förut. ^^

EDIT: Shoot! Alex hann före mig. :XD:
Cherazor
Cherazor
Galaxia
Galaxia

Antal inlägg : 297
Age : 35
Registration date : 08-02-21

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Lance_89 sön aug 10, 2008 4:37 pm

Jo, det är just den där USB-converteraren jag snackade om, dock har jag läst att man måste ha S-video eller komponentingång (om jag minns rätt) på VHS-spelaren vilket jag inte har Sad

Hur fick du den att fungera? Vilka utgångar har din VHS-spelare och vilka av dessa använde du för att överföra VHS filmerna?
Lance_89
Lance_89
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 32
Age : 35
Ort : Umeå
Registration date : 08-08-09

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Lance_89 sön aug 10, 2008 4:42 pm

Cherazor skrev:
Jag har förövrigt skickat PM till dig Alexander men du har inte svarat. Jag vet inte om det är något fel på PM funktionen, för att meddelandena finns endast i utkorgen, inte i "skickat"?

Ligger meddelanden i utkorgen så har de inte blivit skickade (jag dubbelkollade nyss min egna PM-korg för att vara säker). Prova skicka dem igen, det kan ha varit nåt tillfälligt fel förut. ^^

EDIT: Shoot! Alex hann före mig. :XD:

Jag har redan testat att skicka två gånger och båda av dessa gånger har de hamnat i utkorgen. Sad Får hoppas att Alexander kan skriva och bekräfta om det finns i hans inbox eller inte...

Edit: Såg att du skickat mig ett svars PM nu Alexander, det tyder ju på att PM funktionen är okej i alla fall Wink . Jag ska också säga att jag skickat ett nytt PM, i fall det skulle lyckas strula igen på ett eller annat sätt Laugh
Lance_89
Lance_89
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 32
Age : 35
Ort : Umeå
Registration date : 08-08-09

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander sön aug 10, 2008 5:19 pm

Lance_89 skrev:Jo, det är just den där USB-converteraren jag snackade om, dock har jag läst att man måste ha S-video eller komponentingång (om jag minns rätt) på VHS-spelaren vilket jag inte har Sad

Hur fick du den att fungera? Vilka utgångar har din VHS-spelare och vilka av dessa använde du för att överföra VHS filmerna?
Det behövs inget sånt. Smile
Min video är en gammal analog skräpvideo, köpt för kanske 8 år sen. Wink
Jag har dock en scartkontakt med "in/ut"-funktion som man sätter kompositkablarna i och sen i Pinnacle Dazzle-dosan. Man kan sätta kontakten antingen direkt i videon eller i en scartfördelare. Smile
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Lance_89 sön aug 10, 2008 8:31 pm

Ok, låter ägande! Måste ta och beställa en sådan där Pinnacle USB-converter då Big smile

Man får väl se vilken kvalité det blir, en del av VHS banden är ju ganska gamla och mycket spelade, men det finns även en del riktigt fina...

Vart köpte du din Pinnacle Dazzle DVC 100? Har sett att den finns att köpa hos Teknikmagasinet för 700:- Tänkte bara höra om du kände till något billigare ställe Smile

Då jag väl köpt den får du förklara lite nogare hur den fungerar, vilka inställningar och kablar man ska ha o.s.v. Undrar bl.a. hur du lyckades koppla VHS-spelaren till USB:n på datorn. Flyttade du VHS-spelaren till datorn eller tvärtom? Big smile

Oavsett hur du gjorde, är detta ett möjligt alternativ, då min familj inte verkar ha några planer på att skaffa en inspelningsbar DVD-spelare så länge VHS-spelaren går och TV-kort till datorn känns bara krångligt. Man vill helst spela in ganska snart, innan VHS-spelaren går sönder Tongue. Bara den inte går sönder medan jag spelar in en av mina VHS-band bara! Sad Man har ju liksom inga backup-kopior för sånt här...
Lance_89
Lance_89
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 32
Age : 35
Ort : Umeå
Registration date : 08-08-09

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander sön aug 10, 2008 8:47 pm

Jag beställde min på Webhallen för 589kr + frakt. Smile
För att koppla ihop dem, måste du ha en kompositkabel med "hanar" i båda ändar, ena sidan går in i scart-kontakten, den andra in i dazzlen som sitter i datorn med hjälp av en USB-kabel. Big smile

Mina VHS är inte heller i dröm-kvalitet men jag har ett underbart filter som gör filmerna i bra kvalitet när jag konverterar. Smile
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Lance_89 sön aug 10, 2008 10:36 pm

Ok, det förklarar en del, men vart skaffade du Scart-->komposit hona adaptern?

Jag undrar också hur du gjorde, då du anslöt VHS-spelaren till PC:n. Jag antar att TV:n inte behövs som monitor, utan Dazzle har en egen mediaspelare i datorn, där du kan se/bestämma vad du vill spela in?
Lance_89
Lance_89
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 32
Age : 35
Ort : Umeå
Registration date : 08-08-09

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander sön aug 10, 2008 10:59 pm

Hmm, det här blir svårt att förklara. XD
Scart-kontakten med "in-ut"-funktion köpte jag på Dustin, kompositkabel med gul/röd/vit-HANE finns att köpa i de flesta elektronikaffärer, jag tror jag köpte min på SIBA eller Elgiganten. Smile

Jag har så här: TV --> VHS --> Scartfördelare/växlare --> Kompositkabel --> Pinnacle Dazzle --> Datorn

Du behöver ju ingen Scartfördelare, då du kan se vad du spelar in i programmet på datorn, men jag har det för enkelhetens skull så jag kan se på tvn också. Big smile
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Lance_89 sön aug 10, 2008 11:29 pm

Alexander skrev:
Du behöver ju ingen Scartfördelare, då du kan se vad du spelar in i programmet på datorn, men jag har det för enkelhetens skull så jag kan se på tvn också. Big smile

Ok, jag antar att du har VHS-spelaren och TV:n ganska nära datorn eller har en väldigt lång komponentkabel kabel för att åstadkomma det där? I övrigt låter det där med att koppla VHS-spelaren direkt till datorn som en bra lösning och något som jag ska testa på Smile. Måste dock få det där filtret sedan och hoppas på att kvalitén ändå blir hyfsad, i alla fall på de relativt fräscha Köp-VHS filmerna. Har du förresten testat att föra över någon Köp-VHS och bedömt hur mycket av kvalitén som bibehålls på en skala 1-10?
Lance_89
Lance_89
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 32
Age : 35
Ort : Umeå
Registration date : 08-08-09

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander sön aug 10, 2008 11:57 pm

Jepp, datorn och tvn är endast ett par meter ifrån varandra. Men själva kabeln är kanske 20 meter. Laugh
Jag har inte testat med nån ny VHS, endast VHS från 80 och 90-talet som knappast är ospelade. Men kvaliteten på Peter Pan som jag länkade till blev i riktigt bra kvalitet tycker jag i alla fall. Big smile
När man för över filmen blir videon i .mpeg-format som du själv får välja vilken kvalitet du vill ja. Men jag ser ingen kvalitetsförlust från själva originalfilmen i alla fall. Smile
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av theking mån aug 11, 2008 12:10 am

Nu fick jag lite svar hur man kan föra över Vhs till datorn Laugh nu undrar jag om dt är någon som har den gammla My little pony filmen.
My littel pony the movie på vhs den gammla dubben? Smile skulle vara roligt att se den igen.

theking
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 71
Age : 31
Registration date : 08-03-23

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Lance_89 mån aug 11, 2008 12:16 am

Alexander skrev:Jepp, datorn och tvn är endast ett par meter ifrån varandra. Men själva kabeln är kanske 20 meter. Laugh
Jag har inte testat med nån ny VHS, endast VHS från 80 och 90-talet som knappast är ospelade. Men kvaliteten på Peter Pan som jag länkade till blev i riktigt bra kvalitet tycker jag i alla fall. Big smile
När man för över filmen blir videon i .mpeg-format som du själv får välja vilken kvalitet du vill ja. Men jag ser ingen kvalitetsförlust från själva originalfilmen i alla fall. Smile

Okej, så länge du inte ser någon större skillnad blir det nog ett köp för min del Big smile . Blir en del saker att skaffa, men allting borde inte gå på mer än 700-800kr, vilket inte är så mycket i sammanhanget. En bra Inspelningsbar DVD kostar bra mycket mer och jag vill helst spela in detta, inna VHS-spelaren slutar fungera eller sabbar mina band Smile.
Lance_89
Lance_89
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 32
Age : 35
Ort : Umeå
Registration date : 08-08-09

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander mån aug 11, 2008 12:20 am

Tyvärr, jag antar att du menar dubben med Monica Forsberg som KM Studio gjorde på 80-talet och inte den med Annelie Berg och co som PangStudios gjorde 2004.
Jag (min syster) har bara 2 kassetter med den gamla dubben, och det är bl.a Spöket på Paradisgården vet jag. ^^

Lance_89: Jag tycker definitivt du ska köpa den. Big smile
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av theking mån aug 11, 2008 12:25 am

okej aa okej aa ville bara veta:) skulle gärna vilja se den med Anneli berg också, tkr hon är en jätte bra röst skådis =) och en fråga till du råkar inte ha en serie som heter Som heter Sophie et Virginie som gick på foxkids runt 1999-2001 tror jag den gick, jätte bra serie. Smile

theking
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 71
Age : 31
Registration date : 08-03-23

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Alexander mån aug 11, 2008 12:43 am

Nope, aldrig hört talats om faktiskt. Smile
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av theking fre nov 06, 2009 7:32 pm

Nu har jag köpt ett program som heter " Video Saver " Laugh meen som sagt att när jag för över filmen jag vill ha till.mpg format så blir bilden fortfarande lite randig, vilket är jätte jobbigt. Du sa något om att använda VitrualDubMod och göra de-interlace meen jag hittar inget sånt i VitrualDubMod, du skulle itne vilja förklara hur man hittar den? Laugh

theking
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 71
Age : 31
Registration date : 08-03-23

Till överst på sidan Gå ner

Vhs till Dvd Empty Sv: Vhs till Dvd

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet