Svenska Sailor Moon
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

PGSM - En historia =)

Gå ner

PGSM - En historia =) Empty PGSM - En historia =)

Inlägg av garetmoon tor sep 27, 2012 10:11 pm

Hej!
Är ny på sidan som jag hittade av en slump. Väldigt trevligt då jag levt med Sailor Moon under hela min uppväxt
men som kille kunde det vara svårt att hitta andra att "dela" ämnet med. Såg serien som barn på TV4 och fick upp
ögonen för den igen på högstadiet när TV4 eller kanal 5 började sända repriserna.

På den tiden fanns det bara en vettig hemsida för svenska Sailor Moon fans på nätet och den hette just
"Sailor Moon på svenska" algonet.se/~khelatar/sailor.html. Åke Rosenius som gjort den var verkligen ett proffs på seriens alla delar och var som ett uppslagsverk i en tid när inte nedladdningar och youtube fanns att tillgå i samma utsträckning som idag. Det var på den sidan jag först kom i kontakt med Pretty Guardian Sailor Moon - Live Action. Genom
en fangrupp på nätet som heter TV-Nihon spelades varje avsnitt in på japansk tv och kodades om och översattes till engelska till fans över hela världen. Vi var en rätt stor skara som varje torsdag/fredag satt och väntade på att Nihon skulle lägga upp det nya avsnittet. Det är förövrigt Nihons arbete som ligger ute på youtube nu och det ni laddar ner, utan dom skulle vi västerlänningar aldrig fått se serien, åtminstone inte i textad version.

Tvärtemot vad jag läst på den andra tråden här tyckte man inte det var en dålig casting-lista och speciellt Miyuu Sawai som spelar Usagi blev duktigt rosad. Det är ju som sagt inte den lättaste rollen att tolka. Specialeffekterna som gjordes var inte bländande men 2003 blev åtminstone jag imponerad och tyckte det såg bra ut. Man får ha i åtanke att dagens teknik gör dig extremt bortskämd med sånt och det här var ingen Hollywood-produktion direkt.

Hur som haver. Serien finns fortfarande att ladda ner som torrent på Nihons hemsida tracker.tvnihon.com/index.php?category=44 i 2st filer. Vill man se den är det här man ska hämta hem den i mitt tycke. Vill bara avsluta med att säga att serien gjorde väldigt mycket för mig och när den kom ut älskade jag den. Jag och min kompis, som då var väldigt aktiva kan nog dessutom skryta med att vi var bland dom första utanför Japan att se varje nytt avsnitt, och med all sannolikhet först i Sverige Wink. Lite trist att det inte kom någon uppföljare för som jag hörde var endå serien skapligt populär i Japan. Men jag har förstått att japanerna sällan gör mer än en live-action säsong.

Hoppas nån tyckte det var lite kul läsning och att detta forum får några mer inlägg Very Happy

garetmoon
Pink Sugar Heart Attack
Pink Sugar Heart Attack

Antal inlägg : 4
Age : 37
Ort : Linköping
Registration date : 12-09-27

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet