Svenska Sailor Moon
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Favorit teckningsstil

+5
emmystar
PenelopeNarcissi
Meli
Alexander
Cherazor
9 posters

Gå ner

Anime eller Manga?

Favorit teckningsstil Vote_lcap40%Favorit teckningsstil Vote_rcap 40% 
[ 8 ]
Favorit teckningsstil Vote_lcap25%Favorit teckningsstil Vote_rcap 25% 
[ 5 ]
Favorit teckningsstil Vote_lcap15%Favorit teckningsstil Vote_rcap 15% 
[ 3 ]
Favorit teckningsstil Vote_lcap0%Favorit teckningsstil Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
Favorit teckningsstil Vote_lcap0%Favorit teckningsstil Vote_rcap 0% 
[ 0 ]
Favorit teckningsstil Vote_lcap20%Favorit teckningsstil Vote_rcap 20% 
[ 4 ]
 
Totalt antal röster : 20
 
 

Favorit teckningsstil Empty Favorit teckningsstil

Inlägg av Cherazor mån mar 31, 2008 2:02 pm

I shall revive this forum! MOON HEALING ESCA *röst bryts* LAAtion! :XD:

Med andra ord, för att försöka ge lite fart till forumet...

Vilken teckningsstil på Sailor Moon föredrar ni? Animen eller Mangan?

När jag började läsa mangan så föredrog jag animen - jag tyckte nästan att mangan var ofantligt ful, speciellt Mamorus design avskydde jag. :XD: Men efter att ha läst mer av mangan så föredrar jag faktiskt den teckningsstilen nu. *skratt* Så, manga för mig. Tongue Dessutom har mangan den fördelen att den är relativt konstant. Det finns vissa bilder då karaktärerna ser lite "eh" ut, men det är inget mot animen där karaktärsdesignen kan se "ZOMG, Wooooow" ut till "O________O What were they THINKING!"

Och så är kläderna snyggare. :XD:

Så, er tur! (och skyll inte på att ni aldrig kommit i kontakt med mangan, vi har den för nerladdning! Tongue )
Cherazor
Cherazor
Galaxia
Galaxia

Antal inlägg : 297
Age : 35
Registration date : 08-02-21

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Alexander mån mar 31, 2008 2:06 pm

Jag älskar animen, jag kommer alltid att göra det.

Gillar inte ansiktena i mangan, dessutom ser karaktärerna i animen mer levande ut (duh).
Animen har dock 2 ruskigt dåliga tecknare, episod 170 är som att sticka knivar i ögonen och vrida om. -__- :Knäpp:
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Meli mån mar 31, 2008 5:26 pm

Animen för min del... Även om jag tyckte att Ami såg väldigt sött ut i del två i mangan härifrån, är det för många teckningar som jag tyckt var väldigt fula (inte för att jag kan rita själv…)
I början när det kom på tv hade jag svårt för de japanska tecknade serierna, (som Pokémon och alla andra jag inte ens har bryt mig att lära mig namnet på).
Sailor moon är nog den enda som jag faktiskt klarat av att se förbi. Förmodligen för att handlingen var mycket bättre enligt min åsikt…

P.s. usch Alexander. Den där bilden är ju gräslig! D.s
Meli
Meli
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 212
Age : 37
Ort : Malmö
Registration date : 08-03-12

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av PenelopeNarcissi fre apr 04, 2008 11:10 pm

Animén! Helt jävla klart! Ok, som Alex säger: vissa avsnitt är förskräckliga, framför allt i början av S. Men jämför man med mangans fasansfulla proportioner (ben som är dubbelt så långa som överkroppen, förkrympta armar etc.), missbildade katter (stackars Artemis har sett ut som en jäst deg mer än en gång) och i allmänhet slarviga, skissartade stil så framstår de nästan som da Vinci i jämförelse! Och låt mig inte gå in på hur dåligt historierna är berättade och hur nästan alla karaktärer saknar personlighet! Vi har Kunihiko Ikuhara att tacka för mer än vad vi erkänner!

Inget ont om Naokos teckningstil dock, färgbilderna är alltid vackra (hon är en mästare på att teckna glas!) men det känns som att seriemediet inte riktigt är hennes grej. Hon borde ha satsat på att bli illustratör istället!
PenelopeNarcissi
PenelopeNarcissi
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 40
Age : 37
Ort : Malmö
Registration date : 08-03-17

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Alexander lör apr 05, 2008 11:20 pm

Jag tycker att mangan ofta har vackrare design än animen, det är ögonen jag kan störa mig på ibland.
Men ska man prata oproportionella kroppar ska man ju titta på Stars, Usagis LÅR är tjockare än hennes midja. No

Naokos närbilder på Rei är ruskigt vackra och personligheten hon gav henne är MYCKET bättre än animen IMO.
Kunihiko Ikuhara är grym, det tycker jag verkligen. Men jag kan aldrig förlåta att han bidrog till att förstöra Reis personlighet.
Det passar inte att hon är kill- och kändis-galen tycker jag. -__-
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av PenelopeNarcissi lör apr 05, 2008 11:53 pm

Om du menar att BÅDA låren tillsammans är bredare än midjan, så kan jag tala om att det är så tjejer oftast ser ut! Menar du att bara ett lår är bredare än midjan, så... my god!

Jag håller fortfarande fast vid att ingen förutom Usagi, Mamoru, Chibi-Usa och till viss del Minako har någon personlighet som överstiger en dimension. Rei tex. är en isprinsessa och inget mer än en isprinsessa i mangan, medan hon i animén har både bredd och djup.
Jag upptäckte det när jag läste S-mangan och undrade varför folk tyckte att just det arket var så himla bra, när både karaktärerna och storyn var plattare än överkörd pannkaka. Sen såg jag animé-versionen och läste mangan igen och då blev det genast mycket bättre.

Slutsats: Mangan är bara bra om man har sett animén först och sen för över sina intryck till mangan! Visst det var Takeuchi som skapade universumet, men det var Ikuhara som fyllde det med ett innehåll!
PenelopeNarcissi
PenelopeNarcissi
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 40
Age : 37
Ort : Malmö
Registration date : 08-03-17

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Alexander sön apr 06, 2008 1:24 am

Självklart menade jag ETT lår. Stars-designen var RIKTIGT usel öht (gillar den knappt ens i headern här på forumet).

Jag har inte läst SÅ mycket av mangan än, bara delar här och där och nu när vi översätter mangan blir det djupare för min del. Rei har en kyligare personlighet i mangan, viket passar henne perfekt. Hon litar inte på män, hon var enslig och intelligent, där till och med PGSM fick till Rei perfekt. Hon hade även ett starkare band med Minako (som i PGSM igen). Animen är ju raka motsatsen, dock älskar jag hennes vänskap med Usagi där.

Nu ska ju Kunihiko Ikuhara knappast ha hela äran då han inte blev regissör för en hel serie/säsong förrän S (vilket i mitt tycke är då serien började visa tecken på kvalitetsminskning tyvärr). Han har gjort MÅNGA extremt bra avsnitt, många av mina favoriter men han gjorde bättre ifrån sig när han fokuserade på separata avsnitt, R-filmen är dock höjdpunkten av hela Sailor Moon för mig.
Junichi Satou förtjänar mer credit tycker jag, han etablerade hela SM och regisserade hela SM och halva R, han var ju även Ikuharas mentor.

Jag önskar dock att jag läste mangan innan jag såg animen så att jag inte drog paralleller mellan dem, men tyvärr.
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av emmystar mån apr 07, 2008 12:13 am

Jag måste säga att jag gillar både mangan och animén.

Sailormoon-animén är den första av alla anime-serier i huvudtaget som jag har sett är riktigt bra!

Och ja, jag måste nog hålla med om i SailorStars-mangan: Midjorna och låren är lite oproportinerliga. Men alla gör misstag när man tecknar manga också, det får man räkna med när man läser det!

emmystar
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 173
Age : 36
Ort : Värnamo
Registration date : 08-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Alexander mån apr 07, 2008 12:29 am

Jag menade dock Stars-animen. Tongue
I Slutstriden med Galaxia är hon så fasanfullt fult tecknat. Eller ja, hela episod 200 är fult om jag ska vara ärlig.
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av emmystar mån apr 07, 2008 12:38 am

Det sista avsnitten är inte så dåligt tecknade om jag får säga det själv.

emmystar
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 173
Age : 36
Ort : Värnamo
Registration date : 08-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Alexander mån apr 07, 2008 12:44 am

Det är just nakna Usagi jag stör mig på mest på. Om de nu tvunget måste visa henne naken kan de åtminstone rita henne snyggt. Då menar jag inte att hon ska vara detaljerat rent grafiskt men formerna är ganska fult ritade.
De "nya" karaktärerna såsom Seiya, Yaten, Taiki, Kakyuu, Chibi-Chibi och Galaxia är "okej" tycker jag men det är de äldre karaktärerna jag har problem med, Mamoru och Usagi speciellt. Dock beror det delvis på designen överlag i Stars men ändå. Inget slår de 4 första serierna. I love you
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Cherazor mån apr 14, 2008 1:35 pm

Whoa, man är borta en vecka och DÅ börjar det hända saker, minsann! :XD:

Ah, följ mig till the Dark Side (eller vi som gillar manga-stilen), Alex! We have cookies! MUAHAHAHA--*cough* HAAA! Tongue

StarS animen var inte vackert ritad. Men, inget "slår" avsnitt 170 i fulhet. Det var ett riktigt bottennapp. >__< Avsnitt 200 är okay, men det finns vissa frekvenser som är ganska fula, t ex då man får se riktigt stora Jay Leno-hakor på Usagi och Galaxia...

För att vara helt ärlig föredrar jag mangan när det gäller personlighet med. Speciellt Rei. Hon var rolig i animen, men hennes iskalla personlighet i mangan passar henne bättre, IMHO. Och, ett klart plus, Chibi-Usa är SÖT i mangan, till skillnad från den snorungen (ursäkta ordvalet) hon är i animen. Smiskscener for the WIN. :XD: Usagi genomgår en konstant utveckling i mangan, istället för utvecklingar med efterhängande regressioner. <__< Men, som sagt, det är bara mina tankar. Tongue
Cherazor
Cherazor
Galaxia
Galaxia

Antal inlägg : 297
Age : 35
Registration date : 08-02-21

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av TheSailorBoy tis nov 11, 2008 9:01 pm

Alexander skrev:Jag älskar animen, jag kommer alltid att göra det.

Gillar inte ansiktena i mangan, dessutom ser karaktärerna i animen mer levande ut (duh).
Animen har dock 2 ruskigt dåliga tecknare, episod 170 är som att sticka knivar i ögonen och vrida om. -__- :Knäpp:

Det är väl inte bara där det är dåligt tecknat. Vad säger du om episod 65?

TheSailorBoy
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 127
Age : 27
Registration date : 08-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Alexander tis nov 11, 2008 9:57 pm

Jag sa att det är två tecknare som gör fula avsnitt. Tongue
Masahiro Ando som gjort episod 170 har också gjort 65, och över 20 avsnitt till genom serien, alla nästan lika fula. >_<
Alexander
Alexander
Chaos
Chaos

Antal inlägg : 422
Age : 35
Registration date : 08-02-21

https://svenskasailormoon.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av annietsukino ons nov 12, 2008 10:35 am

jag tycker att animen är den bästa som alex sa är mangan jätte dålig de är så konstiga tycker jag speciellt mamouru ibland är deras ben så smala.
annietsukino
annietsukino
Bubble Spray!
Bubble Spray!

Antal inlägg : 42
Age : 32
Registration date : 08-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av TheSailorBoy sön jan 04, 2009 6:29 pm

Det är ju egentligen inte så bra att dom har en massa tecknare som målar så otroligt olika.
Fast man kan ju inte begära att en person ska teckna hela 200 avsnitt alldeles själv. XD

TheSailorBoy
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 127
Age : 27
Registration date : 08-03-15

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Isa sön jan 04, 2009 6:58 pm

Du har rätt i att Mamoru ser riktigt hemsk ut i vissa avsnitt , men det är verkligen enorm skillnad mellan Classic och Stars se bara på Usagis hår.
Isa
Isa
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 113
Age : 28
Registration date : 08-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Any_95 tis jan 06, 2009 1:15 am

Mangan är ju helt klart bäst! Jag älskar hur det är ritat och det har jag gjort från första början.
Usagi´s sailor moon dräkt är mycket finare i mangan och dessutom så har alla de andra hjältinnornas dräkter något eget. Rei har en liten grej (juvel kanske?) där kjolen börjar. Ami har inga "axelkuddar", Minako har en kedja om midjan och Makoto har också en kedja runt midjan med någon kula på.
Jag håller med Cherry om att Chibi-usa är söt i mangan. I animen är hon bara störande och irriterande.

Jag tycker inte att Stars var så dåligt ritad men Usagi´s eternal kläder,dräkt vad säger man? såg bara klumpig och tung ut i animen. Särskilt de där stora puffarna och vingarna.

Dessutom var det dåligt att bara Usagi fick sin Eternal förvandling och att Starlights förvandlades till tjejer.
Any_95
Any_95
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 120
Age : 28
Ort : Skellefteå
Registration date : 08-12-21

Till överst på sidan Gå ner

Favorit teckningsstil Empty Sv: Favorit teckningsstil

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet