Sailor moon och mytologi
3 posters
Sida 1 av 1
Sailor moon och mytologi
Hej jag bara undrade om någon annan också har märkt att mycket i sailor moon kommer från grekisk och romersk mytologi
I förrgår på våran No lektion skulle vi forska om olika planeter. Först kollade jag på jupiter och läste att det på jupiter ofta är storm och åska. Förr kallades Jupiter för åskans planet. Sedan läste jag om månen och läste att månens olika stadier kallades saker förr. Nymåne var Artemis eller Diana. Selene var typ fullmåne. Månen tillbads som en gudinna som hette Selene. Selene avbildades ofta med en månskära på huvudet (Ovanpå huvudet, inte på pannan). Selene är mest känd för myten om Endymion som ibland var en herde eller en prins eller nått annat och som Selene förälskade sig i. Helios (solen) var antingen Selene´s syster eller make. Det är olika i olika versioner. Helios hade en son och hans jämnåriga brukade säga att helios inte alls var hans pappa o.s.v
Jag tyckte att det var väldigt kul att läsa om det här Fast det var kanske något alla visste.
I förrgår på våran No lektion skulle vi forska om olika planeter. Först kollade jag på jupiter och läste att det på jupiter ofta är storm och åska. Förr kallades Jupiter för åskans planet. Sedan läste jag om månen och läste att månens olika stadier kallades saker förr. Nymåne var Artemis eller Diana. Selene var typ fullmåne. Månen tillbads som en gudinna som hette Selene. Selene avbildades ofta med en månskära på huvudet (Ovanpå huvudet, inte på pannan). Selene är mest känd för myten om Endymion som ibland var en herde eller en prins eller nått annat och som Selene förälskade sig i. Helios (solen) var antingen Selene´s syster eller make. Det är olika i olika versioner. Helios hade en son och hans jämnåriga brukade säga att helios inte alls var hans pappa o.s.v
Jag tyckte att det var väldigt kul att läsa om det här Fast det var kanske något alla visste.
Any_95- Crescent Beam!
- Antal inlägg : 120
Registration date : 08-12-21
Sv: Sailor moon och mytologi
Jo, jag har oxå snappat upp sådana här paraleller från diverse tillfällen. Det är roligt när man ser "röda trådar" eller andra "mönster" i hur folk har tänkt när de hittar på saker och ting. Det stör mig bara lite isåfall att Sailor Saturn och Sailor Pluto borde bytat namn om allt skulle gå ihop
Meli- Crescent Beam!
- Antal inlägg : 212
Registration date : 08-03-12
Sv: Sailor moon och mytologi
Och det är så jag har blivit intresserad av grekisk/romersk mytologi
emmystar- Crescent Beam!
- Antal inlägg : 173
Registration date : 08-04-06
Liknande ämnen
» Mer Sailor Moon fan art
» Sailor Moon - Norden
» Sailor moon sida!