Svenska Sailor Moon
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sailor moon och mytologi

3 posters

Gå ner

Sailor moon och mytologi Empty Sailor moon och mytologi

Inlägg av Any_95 tor apr 30, 2009 7:49 pm

Hej jag bara undrade om någon annan också har märkt att mycket i sailor moon kommer från grekisk och romersk mytologi Smile
I förrgår på våran No lektion skulle vi forska om olika planeter. Först kollade jag på jupiter och läste att det på jupiter ofta är storm och åska. Förr kallades Jupiter för åskans planet. Sedan läste jag om månen och läste att månens olika stadier kallades saker förr. Nymåne var Artemis eller Diana. Selene var typ fullmåne. Månen tillbads som en gudinna som hette Selene. Selene avbildades ofta med en månskära på huvudet (Ovanpå huvudet, inte på pannan). Selene är mest känd för myten om Endymion som ibland var en herde eller en prins eller nått annat och som Selene förälskade sig i. Helios (solen) var antingen Selene´s syster eller make. Det är olika i olika versioner. Helios hade en son och hans jämnåriga brukade säga att helios inte alls var hans pappa o.s.v

Jag tyckte att det var väldigt kul att läsa om det här Laugh Fast det var kanske något alla visste.
Any_95
Any_95
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 120
Age : 28
Ort : Skellefteå
Registration date : 08-12-21

Till överst på sidan Gå ner

Sailor moon och mytologi Empty Sv: Sailor moon och mytologi

Inlägg av Meli lör maj 02, 2009 4:45 pm

Jo, jag har oxå snappat upp sådana här paraleller från diverse tillfällen. Det är roligt när man ser "röda trådar" eller andra "mönster" i hur folk har tänkt när de hittar på saker och ting. Det stör mig bara lite isåfall att Sailor Saturn och Sailor Pluto borde bytat namn om allt skulle gå ihop Razz
Meli
Meli
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 212
Age : 37
Ort : Malmö
Registration date : 08-03-12

Till överst på sidan Gå ner

Sailor moon och mytologi Empty Sv: Sailor moon och mytologi

Inlägg av emmystar lör jul 04, 2009 8:24 pm

Och det är så jag har blivit intresserad av grekisk/romersk mytologi

emmystar
Crescent Beam!
Crescent Beam!

Antal inlägg : 173
Age : 36
Ort : Värnamo
Registration date : 08-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Sailor moon och mytologi Empty Sv: Sailor moon och mytologi

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet